3. Samenwerkingspartner
De rol van de verpleegkundige als samenwerkingspartner is gericht op het samenwerken zowel met de zorgvrager als multidisciplinair, ten dienste van optimale zorg. Deze samenwerking gaat over de grenzen van gezondheidsorganisaties heen. Vanuit het perspectief van ondersteuning van zelfmanagement is de samenwerking in eerste instantie met zorgvrager en diens naaste.
Deze beroepsrol omvat de volgende competenties:
Competentie 5. De verpleegkundige gaat een vertrouwensrelatie aan, werkt effectief samen vanuit het principe van gezamenlijke besluitvorming met de zorgvrager en diens naasten en ondersteunt hen in het zelfmanagement.
Competentie 6. De verpleegkundige werkt zowel binnen als buiten de eigen organisatie samen met andere beroepsbeoefenaren of instanties waarin zij/hij als autonome professional een bijdrage levert aan de kwaliteit en continuïteit van zorg.
Competentie 6a. De verpleegkundige draagt in een interprofessioneel team van professionals en zorgvrager(s) bij aan een gezamenlijke en gecoördineerde benadering van gezondheids- en functioneringsproblemen van de zorgvrager(s).
Leerwerkperiode 3
Leerdoel: Gedurende mijn stage werk ik samen met verschillende disciplines, zowel binnen als buiten het team, waarbij ik hen actief opzoek voor overleg over cliënten of handelingswijze. Ik bewaak mijn eigen kwaliteit van handelen en blijf mijn eigen kennis vergroten.
1. In de afgelopen leerwerkperiode heb ik veel samen kunnen werken met verschillende disciplines en beroepsbeoefenaren. Ik heb in crisissituaties samengewerkt met politie en ambulance voor afstemming van de casus, rollen verdeling en het organiseren van een opname. Hierbij heb ik zowel het 'achtergrondwerk' gedaan, zoals het regelen van politie/ ambulance waarbij de situatie helder geschetst moet worden en de noodzaak van opname duidelijk moet worden overgedragen, als het toezeggen van opname aan cliënt waarbij er op locatie wordt samengewerkt voor de fysieke opname van cliënt (zie feedback formulieren).
Daarnaast sta ik in contact met de verschillende hulpverleners rondom cliënten. Hierbij heb ik verschillende zorg-afstemmings-gesprekken georganiseerd waarin de voortgang/ behandeling/ psychische gezondheid van cliënt wordt geëvalueerd en nieuwe beleidsafspraken samen worden afgestemd. Hierbij denk ik mee over de beleidsvoering, deel ik mijn standpunten en stel ik kritische vragen. Nadien zorg ik voor een duidelijke mondelinge of schriftelijke overdracht, waarbij ik alle betrokkenen op de hoogte stel van vorderingen of veranderingen. Gedurende dit alles staat het welbevinden van de cliënt centraal en wordt er gehandeld vanuit het welzijn en de veiligheid van de cliënt.
2. Ik heb geleerd hoe een behandeling wordt georganiseerd door de verschillende disciplines die nauw samenwerken binnen de ambulante GGZ. Voor deze stage was ik gewend dat de behadelaren (soms in samenspraak met de begeleiding) beslissingen maakte over het beleid van clienten. Nu heb ik de rol gekregen van behandelaar en wordt je veel meer uitgedaagd om actief deel te nemen aan het opstellen van het beleid rondom client. Daarnaast heb ik kunnen ontdekken hoe groot de positie van de verpleegkundige is binnen deze zorgverlening en dat het onderdeel is van jouw verantwoordelijkheid om voor de client te pleiten en wat voor bereik je daarmee hebt. Ik heb de mogelijkheid gehad om samen te werken met een overvloed aan discilpines en hulpverleners van verschillende rollen/ instanties/ ketens etc.
3. Ik vind het soms lastig om mijn stem duidelijk te laten horen in situaties die nieuw voor mij zijn. Ik vind het dan lastig om direct iets geregeld te krijgen, aangezien er van jou wordt verwacht dat jij totaal op de hoogte bent van de vorderingen rondom client en het beleid. Op deze momenen kan ik het gevoel hebben dat ik bepaalde kennis nog niet heb, of dat ik niet sterk genoeg overkom.
4. Dit kan ik verbeteren door dit te blijven oefenen waardoor ik uiteindelijk sterker in mijn schoenen zal staan.
Eind niveau: complexiteit 3, Z3
Leerwerkperiode 1
Leerdoel: Aan het eind van mijn stage ben ik in staat zelfstandig een ochtendrapport samen te stellen en te leiden in samenwerking met huisarts, maatschappelijk werker, coördinerend verpleegkundige en psychiater.
5. Ik ben met meerdere cliënten op de afdeling een vertrouwensrelatie aangegaan. Ik ben in staat om verschillende gesprekken te voeren met cliënten op hun niveau, ik pas me aan aan hun behoeften en verdiep me in hun belevingswereld. Ik voer gesprekken met cliënten, hierbij beschouw ik de cliënt als gelijkwaardige gesprekspartner en hou ik rekening met diens autonomie en normen en waarden. In deze gesprekken kan ik herkennen wanneer vragen of onderwerpen buiten mijn professionaliteit liggen, waarna ik cliënten verwijs naar een andere hulpverlener/ discipline.
6. Ik werk samen met collega's en verschillende disciplines die aanwezig zijn in de kliniek, ik overleg met zowel collega's als andere disciplines over beslissingen die ik maak of handelingen die ik uitvoer. Ik ben goed geïnformeerd zodat er geen miscommunicatie ontstaat en de situatie duidelijk is. Na het uitvoeren van een handeling of gesprek vraag ik om feedback en ben ik in staat dit te ontvangen en mee te nemen naar een volgende situatie. Ik onderbouw mijn eigen handelen en communiceren.
6a. Bij het begeleiden van een cliënt ben ik aanwezig bij de afspraken met arts/behandelaar of psychiater. Ik hou zelfstandig de voorbespreking en ben op de hoogte van de huidige gang van zaken rondom de cliënt. In dit gesprek maak ik relevante informatie bespreekbaar. Na het gesprek sluit ik dit af en spreek ik dit na, waarna ik nieuwe informatie of beleidsafspraken duidelijk noteer op de daarvoor bestemde locaties. Ik rapporteer deze informatie en kan dit overdragen aan andere disciplines.
Ik heb aan mijn leerdoel gewerkt door een aantal keren mee te lopen bij het ochtendrapport, daarna het rapport voor te bereiden en tot slot het zelfstandig uitvoeren hiervan. Ik kan mij soms wat onzeker voelen in middelpunt positie, waar iedereen commentaar gaat leveren op wat ik zeg. Ik vond het dan ook best spannend om dit voor het eerst zelfstandig te doen. Bij vergelijkbare bijeenkomsten in het vervolg kan ik meer op de voorgrond treden met mijn eigen mening of visie over te bespreken punten.
Ik heb geleerd een goede voorbereiding te hebben bij alle verschillende vormen van communicatie, zowel met hulpverleners als met cliënten. Ik heb geleerd mijn grenzen aan te geven bij cliënten en uit een situatie te stappen wanneer deze buiten mijn comfortzone gaat. Ik heb geoefend met contact leggen met cliënten, waarbij de manier van contact leggen zeer uiteen kan lopen, dit kan ik nu wat beter inschatten en neem ik zeker mee naar volgende ervaringen.
Ik ben door veel cliënten makkelijk aan te spreken, dat kan ook soms een valkuil zijn voor mezelf. Dit omdat cliënten mij dan minder zien als hulpverlener met (soms) autoriteit, hierdoor kan ik me minder zeker voelen in mijn rol. Aan de andere kant is dit vaak ook een fijne opening, het maakt de stap voor cliënten minder groot om praten met iemand van de verpleging.
Leerpunt: Ik kan vaker de verantwoordelijkheid op mij nemen om aan het woord te zijn in een ochtendrapport of cliëntbespreking. Ik kan meer naar voren stappen met mijn ideeën en visies.
Leerpunt: Ik kan mijn rol als leerling duidelijker aangeven bij mijn collega's zodat ik meer feedback kan verzamelen en vaker de kans krijg om handelingen na te bespreken.
Leerwerkperiode 2
Leerdoel: Aan het eind van mijn leerwerkperiode ben ik in staat de(verpleegkundige-) leiding te nemen in het ochtendrapport en bij een weekevaluatie, waarbij verschillende disciplines aanwezig zijn.
1. Gedurende mijn periode op de LIZ ben ik vaker aanwezig geweest bij de verschillende multidisciplinaire overleggen. Deze overleggen zijn uitgebreider dan in mijn eerste plp. Het ochtendrapport vindt elke ochtend plaats, met orthopedagoog, arts en psychiater en deze bijeenkomst duurt meestal zo'n 30 minuten. Hier worden bijzonderheden rondom cliënten van de voorgaande dienst en ochtend besproken, en dit wordt gebruikt als korte evaluatie voor uitvoering van beleid. De weekevaluatie is een wekelijkse bijeenkomst met dezelfde disciplines, waarbij elke cliënt uitgebreid wordt besproken, hier komen bijzonderheden, verzoeken en aanpassing van beleid aan bod. Deze weekevaluaties worden uitgebreid voorbereid nav de rapportages van de week vooraf. Deze bijeenkomst duurt meestal zo'n 2 uur.
Ik ben begonnen met het enkel bijwonen van deze overleggen, waarna ik dit ben gaan voorbereiden en samen met een collega heb uitgevoerd, waarna ik de weekevaluaties en ochtendrapporten zelf heb voorbereid en heb geleid. Hierbij heb ik samen met de overige disciplines kritisch gekeken naar huidig beleid en hoe dit anders kan.
2. Door het uitvoeren en leiden van deze bijeenkomsten heb ik geleerd om met een kritische blik te kijken naar de handelingswijze op de afdeling en het beleid rondom specifieke cliënten. Ik heb geleerd meer op de voorgrond te treden met mijn visie en mening, en om deze te onderbouwen richting het team en de behandelaren. Daarnaast heb ik meer inzicht kunnen verkrijgen in de gedachtegang achter specifieke handelingswijzen, door hierover het gesprek aan te gaan met de behandelaren. Tevens heb ik kunnen werken aan het vergroten van mijn kennis binnen de psychopathologie, het opstellen en bespreekbaar maken van beleid en bejegening en het bieden van structuur.
3. Het heeft even geduurd voordat ik mijn rol op de afdeling en binnen het team helemaal had gevonden, in de eerste helft van mijn stage ben meer aanwezig geweest op de achtergrond en ben ik weinig naar voren getreden met mijn kennis of visies. Ongeveer halverwege mijn stage heb ik meer verantwoordelijkheden opgepakt, ben ik uitgesproken geweest zowel binnen het team als naar de behandelaren toe, en heb ik mijn stem meer laten horen in het kritisch meedenken met veranderingen in beleid of op de afdeling.
4. Ik zou graag tijdens mijn volgende leerwerkperiode meer op de voorgrond treden met mijn visie en hierin zeker in mijn schoenen staan. Ik kan deze situaties opzoeken en hier actief mee aan de slag gaan.
Eind niveau: complexiteit 3, Z3